فرزادفرزین :سال اینده ((جشن موسیقی ما))باید به سیستم بین المللی نزدیک تر شود


ღღFaRzAd FaRzInღღ

فرزادفرزین صدای قلب ها

  • *در مورد اولین جشن سالانه «موسیقی ما» چه نظر یا انتقادی دارید؟
خود جشن در اولین سال برگزاری اش به اعتقاد من خیلی خوب بود. نواقصی که وجود داشت طبیعی بودند زیرا دوستان برگزار کننده تا کنون تجربه چنین مراسمی را نداشتند و اصلا برای نخستین بار بود چنین جشنی در کشور برگزار می شد. در زمینه اجرای قسمت های مختلف قرار گرفتن سه نفر از چهره های موسیقی سنتی در کنار یک خواننده پاپ خوب بود. منتهی کیفیت این گونه برنامه ها باید در سال بعد شاهد تغییرات عمده ای باشد. ما با یک سلیقه عامه موسیقی مواجه هستیم و به هرحال اگر دقت کنیم این کار در دنیا انجام می شود و در فواصل مراسم چند برنامه هم اجرا می شود. با اینکه دوستان بسیار زیبا هنرنمایی داشتند ولی در مواقعی این برنامه ها خارج از فاصله زمانی جشن بود. معتقدم برای این برنامه باید تنوع بهتری در نظر گرفته می شد و من در این زمینه بحث محدودیت ها را قبول نمی کنم زیرا در کنسرتها هم این اجراها وجود دارد. انتخاب بهتری برای برنامه های موسیقی چنین جشنی باید بشود چون اینجا قرار نیست کار فنی صورت بگیرد بلکه جشن است! مشکل این بود که من در برخی قسمتها، جشن ندیدم و غمگین بود. در صورتی که در مقیاس های خارجی همه خیلی خوشحال هستند! البته این صحبتها گلایه نیست و فقط نواقص را می گوییم که بررسی شود تا برای سال آینده به سیستم بین المللی نزدیک تر باشد. خود من اگر قرار باشد برنامه داشته باشم خیلی سنگین تر برنامه اجرا می کنم. منظورم از لحاظ کاری است. یعنی باید برنامه نمایشی داشته باشد یا موسیقی شاد داشته باشد. کار ما باید یک ارتباطی با جشن داشته باشد و همه خوشحال باشند. آثاری که از لحاظ کیفی خوب و شاد هستند باید اجرا شود و این مساله در زمینه موسیقی سنتی هم مصداق دارد. تمامی دوستانی که اجرا داشتند در سبک خود زبده بودند ولی اجراها باعث خروج برنامه اصلی از فاصله زمانی معین شد. ولی همین که دوستان برای بار اول این برنامه را خوب برگزار کردند جای تقدیر دارد.
 
  • *چه پیشنهاداتی برای برنامه سال آینده دارید؟
قصد من گرفتن جایزه و این قبیل مسائل نیست و خدا را شکر در سالی که مورد نقد هم قرار گرفت تقریبا کم کار ترین خواننده بودم باز هم دو جایزه بردم. این نکاتی که می خواهم بگویم قطعا نقص نظرسنجی محسوب می شود. ببینید در برخی زمینه ها مثل همین بهترین کنسرت که نظرسنجی کارشناسی گذاشته ایم من قبلا هم گفته ام الان هم می گویم که نظرات غیرمنطقی در برخی از بخشها به قسمت کارشناسی لطمه می زند. من می خواهم بدانم بهترین کنسرت پاپ بر چه اساسی انتخاب شد؟ مثلا این که دوستان من بگویند «فرزاد فرزین بهترین است» که کارشناسی نمی شود. من کنسرتهای زیادی نظیر «محسن یگانه» و «بابک جهانبخش» یا «مازیار فلاحی» رفتم ولی در مورد برنامه «رضا یزدانی» که حضور نداشتم نمی توانم نظر بدهم. عمده ترین ضعف نظرسنجی در برخی از بخشهای کارشناسی مثل همین بهترین کنسرت به چشم می خورد. این گلایه را نیز دارم که تندیس به بخش کارشناسی تعلق داشت و به گونه ای برخورد شد که اهمیت بخش مردمی کمتر است در حالی که باید نظر مردم ارزش کمی ندارد. منظور من دوستانی که تندیس گرفته اند نیست چون آنها هم فعالیتهای خوبی داشتند ولی ما کارهایی را انجام دادیم که مورد پسند مردم بود و باید مدنظر کارشناسان قرار می گرفت. در بخش نوازنده ها هم متاسفانه این مشکلات وجود داشته که انتخاب های دقیق صورت نگرفت. ما باید یک گروه کارشناس زبده بی طرف از همه طیف های سنی نوازنده ها و خواننده ها و آهنگسازان و... داشته باشیم که بیایند کنسرتها را ببینند و نظر بدهند و با فاکتورهای مستند کارشناسانه بررسی کنند. این باعث می شود که نظر کارشناسی منطقی باشد و مردم هم به آن احترام بگذارند و باعث رقابت هم بشود. یکی از بخشهایی که قطعا برای سال آینده باید اصلاح شود این است که بی دلیل به هم رای ندهیم وگرنه می توانیم اسم این بخش را سلیقه کارشناسان بگذاریم.
 
  • *شما موافق هستید که تعداد کارشناسان کمتر شود؟
من معتقدم که خیلی ها کارشناس نیستند. بدون تعارف می گویم که مثلا خبرنگار حوزه موسیقی زمانی می تواند کارشناس لقب بگیرد که موزیسین باشد ولی می شود نظرات این عزیزان را در بخش منتقدان بررسی کرد. بخش کنسرت یکی از بخش ها مهم است و کسی نمی تواند وقتی که ندیده باشد نظر بدهد. فکر می کنم درست تر این باشد که نظر هر کس به استناد مدارک معتبر باشد. خوب است سایت «موسیقی ما» بیست نفر بی طرف را انتخاب کند و این افراد به صورت دقیق فیلم کنسرتها یا آلبوم ها را بررسی کنند. در همه جای دنیا کلیپ های آثار پخش می شود و همه می توانند فیلم کنسرتها را ببینید راحت تر می توان نقد و بررسی کرد ولی در ایران چون این امکان وجود ندارد می توان از روشی که گفتم بهترین ها را انتخاب کرد و این باعث می شود که رقابت بهتری برای سال بعد به وجود بیاید. در بخش مردمی سلیقه کاملا دخیل است ولی در بخش کارشناسی امکان دارد به آلبومی رای داده شود و جایزه بگیرد که ضعیف باشد و سال بعد آن شخص کار ضعیف تری ارائه کند چون فکر می کند آلبوم قبلی اش خوب بوده که جایزه هم گرفته است. منظور من اصلا با شخص خاصی نیست و نکته اصلی در مورد نحوه انتخاب است که باید روی آن کار شود. البته امسال نظر بنده با کارشناسان همسو بود و من خودم آلبوم«عاشقانه ها» از دوست خوبم«احسان خواجه امیری» را دوست داشتم. در بخش مردمی کنسرت که جایزه گرفتم معتقدم اعتبار بیشتری نسبت به بخش کارشناسی دارد چون مردم آمده اند و کنسرت را دیده اند و یک نظر با توجه به دیدن ارائه کرده اند.
 
  • *با کسب این جوایز کار شما تفاوتی خواهد داشت؟
من از همان ابتدا که کارم را در بخش کنسرت شروع کردم کارم سخت بوده و سخت تر هم شده است و ارتباط چندانی به این جایزه ندارد. ما یک برنامه ای را برای کنسرتهایمان داریم که دو سال و نیم است آن را اجرا می کنیم. هر بار با توجه به امکانات کمی که وجود دارد سعی کردیم برنامه ها را قوی تر کنیم. به زودی یک فیلم کنسرت از من منتشر می شود که در آن مردم با جزئیات کارها آشنا می شوند. قبل از این جایزه ما برای کنسرت های آینده برنامه ریزی های دقیقی انجام داده ایم و قطعا سنگین تر و کامل تر از اجراهای قبلی خواهد بود. خوشحالم که مردم متوجه تفاوتهای موجود شدند و بر آن اساس انتخاب کردند.
 
  • *در بخش تیتراژ چطور؟
در زمینه تیتراژ بیشتر به کیفیت اعتقاد دارم. امسال تیتراژ ابتدایی برنامه «ماه عسل» را دارم که قطعه قوی می باشد و تنظیم آن توسط «مهران خلیلی» انجام شده است. قطعا این اثر را من برای آلبومم نیز استفاده می کنم. همین الان در سال 92 دو تیتراژ قطعی دارم یکی ماه عسل و دیگری برنامه ای است که طی چهار پنج ماه آینده پخش خواهد شد. قطعا در جشن سال بعد ما جزو تیتراژهای مهم محسوب می شویم چون دو کار از الان آماده داریم و بدون جانب داری اگر سلیقه شخصی را در نظر بگیرم تیتراژ ماه عسل را خیلی دوست دارم.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در سه شنبه 25 تير 1392برچسب:فرزاد فرزین/مصاحبه,ساعت 17:19 توسط saboora| |
قالب ساز وبلاگ پيچك دات نت